mandag 6. februar 2012

Sosial web 1

For dagens ungdom er internett og sosiale medier en naturlig del av hverdagen. Ungdommer bruker internett flere ganger daglig, og er stadig innom ulike typer sosiale medier. Det finnes mange ulike nettsamfunn, og i Norge er det facebook som er størst. Hele 2,56 millioner nordmenn er i januar 2012[1] medlemmer av facebook. Det er halvparten av befolkningen. Når tallene er så store sier det seg selv at dette er noe skolene må være opptatt av. Ungdom bruker nettsamfunn til å treffe venner, være sosiale, holde seg oppdatert, underholdning og liknende, men facebook kan også brukes til læring. Etter at facebook kom til Norge, og særlig etter at det tok av vinteren 2007, har stadig flere tatt i bruk internett.  Følge Vibeke Kløvstad (2008) er facebook medvirkende til at ungdommer, og da spesielt jenter, har tatt i bruk internett daglig. Ulike teoretikere kaller disse for nettgenerasjonen (Kløvstad, 2008). Disse ungdommene har vokst opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen. Det er ungdommene som bruker flest digitale medier, og de er tidlig ute med å skaffe seg nyheter innenfor denne sjangeren.

Vi lever i et informasjonssamfunn. Vi skaper, deler og distribuerer informasjon og medieinnhold på internett gjennom sider som youtube, facebook, blogg og wikipedia (Kløvstad, 2008). Det er derfor viktig at elevene lærer seg å navigere i den enorme jungelen av informasjon og informasjonsdeling som finnes på internett. Med kunnskapsløftet og den femte grunnleggende ferdigheten er det vår plikt som lærere å veilede elevene gjennom jungelen og sørge for at de kommer trygt frem i den andre enden. Som nevnt tidligere vokser dagens ungdom opp med teknologi som en naturlig del av hverdagen. Dersom skolen ønsker å få elevene med på laget, tror jeg, det er viktig å spille på lag med elevene og bruker deres interesser og kunnskaper i undervisningen. I dagnes skole er det nok dessverre slik at elevene har mer kunnskaper innenfor IKT en lærerne, og dette skremmer lærerne. De ønsker ikke å benytte seg av IKT da de frykter at de skal dumme seg ut for elevene eller miste kontrollen. Det som er viktig å huske på er at dersom man ikke har særlige kunnskaper innenfor IKT, kan man spille på kunnskapen til elevene å la de hjelpe til med undervisningen. Teknologi, internett og sosiale medier er kommet for å bli, og vi lærere bør henge oss på utviklingen så fort som mulig.


[1] http://www.synlighet.no/facebook/statistikk-antall-brukere/

Kilde: 
Hontvedt, M. og Kløvstad, V. (2008) Nye nettfenomener. Internett. Tilgjengeleg frå: http://www.ituarkiv.no/filearchive/Nye_Nettfenomen.pdf [Lasta ned 03.01.2010]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar