mandag 6. februar 2012

Tenkeverktøy 1


Da var det nytt tema og nye utfordringer. Denne gangen er det tenkeverktøy som står for tur, og jeg har laget et tankekart for å organisere hva som skal være med i en oppgave i geografi om vann. Sjekk det ut her:


Jeg har valgt å prøve å lage et tankekart i mindomo for å organisere en oppgave i geografi der temaet er vann. Jeg har prøvd å lage tankekartet slik at det skal bli klart hvilke områder som skal være med i oppgaven og hvor de er plassert i forhold til hverandre. Det var spennende å prøve programmet, og når jeg får litt mer øving i å bruke programmet tror jeg det kan bli et program som kan være aktuelt for meg å bruke i fremtiden. Jeg har aldri vært glad i å skrive tankekart, da det for meg har blitt litt rotete. Jeg kommer stadig på nye ting som jeg vil føye til i tankekartet. Når man skriver på papir er det ikke så lett å bare føye til noe, så det blir  fort mange og lange streker rundt om på arket og det som skulle gi en god oversikt fremstår som bare rot.

Elevene i skolen skal jobbe med ulike læringsstrategier, og tankekart er en av dem. Jeg tror digitale tankekart kan være med på å gi elevene den ekstra inspirasjonen de trenger for å benytte seg av tankekart i det daglige. Som Antvort (2012) sier kan tankekart brukes i mange sammenhenger, og ikke bare i norskfaget. Som styremedlem i et ungdomslag kan jeg se nytten av å bruke mindomo som en hjelp til referent på møter. Sakslisten kan være klargjort på forhånd i mindomo, og da er det bare for referent å gå inn å føre på de ulike sakene etter hvert som de blir tatt opp. Mulighetene er mange, det er bare fantasien som setter grenser.

Jeg har laget et lite forslag til begynnelsen på et tankekart for en referent. Det kan du se her:  


Kilder:
Antvort, K. (2012) Tenkeverktøy. Forelesning for DKL102 våren 2012 ved Høgskulen i Volda. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar