onsdag 30. november 2011

Bilde


Jeg har laget en bildefortelling, men har litt problemer med å få den helt ferdig. For å være sikker på at jeg oppfyller kravet om et innlegg per del emne velger jeg derfor å si litt generelt om dette emnet, og så får jeg heller lage et nytt innlegg med bildefortellingen min når jeg får den ferdig.

Jeg har ikke drevet så mye med bilderedigering før, så jeg synes det var gøy å få prøve seg litt. Å redigere bilder er spennende og det er morsomt å se hvordan resultatet blir til slutt. Å bruke bilderedigering i undervisningen er med på å gi en variert undervisning, og det lar elevene få bruke ulike sider av seg selv. Dersom man lar elevene holde litt på med redigering kan man etter hvert lære dem å lage en bildefortelling. Dersom elevene for eksempel har vært på en ekskursjon kan de lage en bildefortelling fra den. Det gir elevene en annerledes mulighet til å jobbe videre med det de har lært om på ekskursjonen.

Å la elevene få ta bilder vil utfordre deres kreative sider. For mange vil bilder bare være bilder som gjengir en ting eller en hendelse, men for noen vil bilder være noe mer. Bilder kan være med på å si noe om elevers oppfatning av ting, hendelser og personer og hvordan de tolker disse. La elevene få boltre seg fritt, og la deg rive med i elevenes kreative tolkninger av verden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar