lørdag 26. november 2011

Gratis programvare - alltid like bra?

I dette studiet velger de å kjøre gratis (eller nesten gratis) prinsippet. Det er greit å kjøre et gratis prinsipp på dette studiet, men er det greit å kjøre et gratis prinsipp på grunnskolene? Jeg vil si litt om dette med gratis prinsippet i forhold til bruk av Google dokumenter.

Dersom vi ser litt på Google dokumenter er det enkelte ting som gjør at dette ikke egner seg i grunnskolen. Dersom man skal gå for gratis prinsippet kan man ikke kjøpe utdanningsversjonen av Google dokumenter. Da vil samarbeidet internt være litt vanskelige å få til, og i tillegg vil elevene bli utsatt for reklame. Er det greit å utsette elevene for reklame i en undervisningssituasjon? Nei, det synes jeg ikke. Elevene bør ikke være nødt til å bli utsatt for reklame når de for eksempel skal inn å skrive en stil på datamaskinen. Ja, de fleste internettsidene har reklame, men elevene trenger ikke gå inn på disse sidene. De kan bruke sider som www.snl.no og www.levendehistorie.no, www.google.no er også fri for reklame. Det betyr ikke at elevene ikke kan gå inn på sider som har reklame, men de bør ikke bli utsatt for reklame når de skal skrive i et dokument.

En annen ting som er kritikkverdig med Google dokumenter er at man kun får stavekontroll på bokmål. Dersom man underviser på en nynorsk skole vil ikke det være tilstrekkelig å tilby elevene et tekstskapingsprogram som kun tilbyr stavekontroll med bokmål.


Dersom utdanningsversjonen av Google dokumenter var gratis og det var stavekontroll på nynorsk ville Google dokumneter vært et godt verktøy å bruke i undervisningen. 

Jeg mener derfor at skolene ikke kun kan basere seg på gratis prinsippet. Det viktigste kan ikke være økonomi, men læring. Verktøyene må tilfredsstille læringen på en god nok måte. Skolene i dag bruker, og har brukt, enorme pengesummer på ikt i skolen. Det er derfor viktig at utstyret og programvaren kan benyttes til å nå de enkelte målene i utdanningen. Ellers vil pengene som allerede er brukt på mange måter være bortkastet.

Selv om jeg mener at skolene ikke kun kan basere seg på gratis prinsippet, betyr ikke det at jeg mener at skolene ikke kan bruke gratis programmer. Det er mange program der ute som kan tilfredsstille de enkelte læringsmålene og som er verdt å benytte seg av. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar