onsdag 30. november 2011

Hensyn - øvingsoppgave 2


Det som er annerledes med bilde i øvingsoppgave 2 kontra bilde i øvingsoppgave 1 er at på bilde 2 er det leken i lekeapparatet som står i fokus. Altså ikke personene som er på bilde, men va disse personene gjør – situasjonen. Det er lov til å publisere situasjonsbilder på internett i følge artikkelen som det er linket til. Det andre er at på bilde 2 synes ikke ansiktene til personene på bildet. Det er også en viktig faktor.

Situasjon 1: Dersom jeg er fotograf, og det er mine barn, kan jeg publisere dette bilde. Jeg kan publisere disse bildene på internett uten tillatelse ut fra reglene om situasjonsbilder. Det er aktiviteten som står i fokus, ikke personene.  

Situasjon 2: Dersom jeg er fotograf, og det er mine elever, kan jeg publisere dette bilde. Akkurat som i situasjon 2 kan jeg publisere disse bildene på internett uten tillatelse ut fra reglene om situasjonsbilder. Det er aktiviteten som står i fokus, ikke personene.  

Jeg mener at selv om det er aktiviteten som står i fokus, og jeg kan publisere bildene, så bør man ikke gjøre det dersom personene på bildet ikke ønsker å bli publisert. Dersom man tar utgangspunkt i situasjon 2 og tenker at man er læreren til elevene på bildet. De foresatte til en av elevene på dette bildet har ikke skrevet under på skjemat om tillatelse til publisering av bilder som skolen har levert ut. Da kan man tolke det som at disse personene ikke ønsker at det skal publiseres bilder av deres barn. Da mener jeg at man bør respektere dette, og heller velge et bilde der barna som er med på bilde ikke har noen ønsker om å ikke bli publisert. Så selv om man kan publisere bilder, bør man kanskje tenke seg godt om før man gjør det.

---

Kilde: http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar