lørdag 26. november 2011

Lyd i undervisningen


Lyd kommer inn i mange av kompetansemålene i grunnskolen så man er lovpålagt å jobbe med dette. Man skal begynne å arbeide med lyd helt fra starten av skolegangen. Elevene kan for eksempel lese inn tekster som man senere kan lytte til og dermed kan de følge sin egen utvikling. Målet kan være at elevene skal gjøre fremskritt innenfor stemmebruk og høytlesing. Man kan også bruke det til lytte trening der elevene skal lytte til hverandres tekster og gi respons. Man kan også jobbe med repetert lesing.

Repetert lesing kan i følge Solveig-Alma Halaas Lyster (u.å) være med på å gi elevene en bedre leseflyt. Elevene får en raskere lesehastighet og en bedre leseforståelse. Hun sier at tiltak som har hatt den desidert beste effekten på leseflyt er ulike former for repetert lesing. For at repetert lesing skal være vellykket må ordene og tekstene velges ut fra elevens behov og vanskelighetsnivå. Hun sier også at mye tyder på at repetert lesing er mest effektivt når eleven leser høyt.

Jeg tror eleven kan ha stort utbytte av å lese inn tekster slik at de selv kan høre hvordan de leser. Dersom man sier til en elev at hun må jobbe med uttalen av r-lyden, vil det være lettere for elevene å vite hva hun gjør feil dersom hun får høre seg selv lese. Det kan også være lurt å ha et lydspor det r-lyden er rett uttalt slik at hun kan høre hvordan det skal høres ut.

Alt dette kan man jobbe med gjennom gratisprogrammet Audacity. Mulighetene er derfor der for alle som ønske å prøve ut ”nye” måter å arbeide på.

Hypertekst, sammensatt tekst, digital historiefortelling, lydopptak for gjenkjenning av lyder, lydblogg og podcasting er andre eksempler på hvordan man kan jobbe med lyd i pedagogisk og faglig sammenheng.

Kilde: Lyster, S.A.H (u.å.) Å skape den gode leser. Universitetet i Oslo: Publisert som Power Point.

1 kommentar:

  1. Det å bruke lyd i engelsk kan vere ein god måte å utvikle engelsken. Viss ein til dømes tar opp det ein leser av og til, kan ein gå tilbake og sjekke framgangen. Ein kan og bruke det til å høyre uttale og forbetre uttalen og språket. Ein får da ein meir bevisst haldning til lesing.

    Eg trur lyd blir brukt altfor lite i ein sånn samenheng.

    Det å lære seg å "like" eller bli "kjent" med si eigen stemme kan vere ein god egenskap. Mange "skjemmer" seg litt når dei høyre si eiga stemme..

    Aktiv bruk av lyd kan hjelpe på desse områda, trur eg.

    SvarSlett