lørdag 26. november 2011

Bruk av regneark


På den skolen jeg jobber er ikke regneprogram mye brukt, men skolen har bestemt seg for at lærerne skal bli flinkere til og bruke regneark slik at de kan benytte seg av disse i ulike undervisningssituasjoner. Det skal derfor bli holdt fagdager med regneark som tema. Oppstarten av dette er våren 2012, så vi er ikke kommet i gang enda, selv om jeg har fått en forsmak gjennom DKL studiet.

Det jeg synes er utfordrende med regneark er hvordan jeg skal integrere det i alle fag. Når jeg tenker regneark kobler jeg det automatisk sammen med matematikk faget. Dersom jeg skal tenke utenfor matematikk faget ville jeg nok brukt regneark til for eksempel å sette opp tabeller. Dersom man er kjent med regneark og kan bruke det er det nok mye spennende man kan bruke det til, og det er utvilsomt til god hjelp i mange situasjoner. Jeg har en samboer som arbeider i Excel hver dag, og det er nok mange andre som benytter seg av regneark i jobb sammenheng. Det kan derfor være nyttig for elevene å kjenne til dette før de skal ut i arbeidslivet.

Jeg underviser i fagene: Naturfag, engelsk fordjuping, RLE og musikk (er ikke musikalsk i det hele tatt, men har steppet inn som vikar fra sommeren til 01.02.12).

Hvordan man kan bruke regneark i de ulike fagene:

Naturfag: Her kan man bruke regneark til å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og lage tabeller og diagrammer ut fra resultatene.

Engelsk fordjuping: Her kan man lage tabeller, statistikker og diagrammer ut fra for eksempel en spørreundersøkelse.

RLE: Her kan man bruke regneark til å jobbe med ulike tidsregninger og lage tabeller, statistikker og diagrammer.  

Det var noen eksempler jeg kom på. Ser det ble mye av det samme, men er som sagt ikke så kjent med bruk av regneark (enda).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar