lørdag 14. april 2012

Barn og unges digitale arena 1

Barn og unge i dag lever i en digital verden. De aller fleste bruker datamaskin, internett og mobiltelefoner daglig. Det er en naturlig del av deres hverdag. De tenker ikke over om det er skadelig med digital kontakt, eller om den på noen måte erstatter den fysiske, sosiale kontakten. Språkprofessor Sylfest Lomheim sier dette i et intervju med NRK:

Eg  meinar du ikkje er saman med andre menneske, viss du ikkje er saman med dei fysisk. (…) Viss du har kontakt med eit anna menneske gjennom ein maskin, så er ikkje det å vera sosial. Men du har kontakt, du har maskinkontakt. Å det er noko anna”.

Er det nå slik at barn og unge i dag mister den fysiske, sosiale kontakten med andre dersom de benytter seg av sosiale medier? Jeg tror ikke det, men det er selvsagt viktig at de blir bevisste på at de må ta vare på den fysiske kontakten. Vi ser eksempler på at barn og unge, da spesielt unge gutter, blir så oppslukt av spill at spillet til slutt tar opp all deres tid. Det er det eneste de klarer å tenke på, og etter hvert kutter de ut skole, trening, venner og liknende. De sier selv at de er sosiale for de snakker jo med mennesker hele dagen gjennom internett, men det er ikke en sunn utvikling. Heldigvis er dette ikke hverdagslig, men det er allikevel viktig å informere elevene om hva som kan skje dersom man isolerer seg sammen med datamaskinen. Dette bør være noe foreldrene er obs på, men skolen kan helt klart være med på å gi elevene informasjon og kunnskap rundt dette temaet. Dersom skolen skal introdusere barn og unge for den digitale arenaen, bør de også ta ansvar for å gi elevene nok kunnskap til å kunne ferdes trygt.
Jeg personlig mener at dersom man bruker sosiale medier, som for eksempel facebook, riktig kan det være med på å opprettholde kontakt med venner og bekjente. Gjennom facebook har jeg fått kontakt med venner fra grunnskolen og videregående igjen og jeg opprettholder kontakten med venner jeg har fått gjennom studietiden min som nå bor i andre deler av landet enn det jeg gjør. Jeg har flyttet fra hjemplassen min for å bo sammen med min kjære på hans hjemsted, men jeg har fortsatt mer eller mindre daglig kontakt med vennene mine der hjemme. Det tror jeg ikke jeg hadde hatt dersom det ikke var for sosiale medier. Jeg tror også at kontakten kunne blitt stadig mindre dersom vi ikke hadde hatt så jevnlig kontakt. Når jeg kommer hjem på besøk, eller de kommer på besøk til meg er det som om jeg ikke har vært borte. Jeg er oppdatert på det som skjer og glir rett inn i de samtaletemaer som måtte dukke opp.  Jeg mener derfor at sosiale medier kan være verdifullt dersom det brukes på riktig måte. Det bør ikke på noen som helst måte erstatte den fysiske, sosiale kontakten, men kan fungere som et fint supplement. Som Hagen og Wold sier (2009, s. 191) handler det for mange, både barn og unge, om å skape et balansert og godt liv. Dette innebærer at media –som er så tilstede i hverdagslivet, og som følger de fleste av oss fra vugge til grav – må brukes som ressurser, men helst på oppmerksomme og bevisste måter.

Kilder:

http://www.nrk.no/video/heller_facebook_enn_venner/8523BEB08B81AE68/

Hagen, I. og Wold, T. (2009) Mediegenerasjonen – barn og unge i det nye medielandskapet. Det Norske Samlaget. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar