søndag 15. april 2012

Tenkeverktøy 2


Oppgaven til denne leksjonen var å gjøre oss opp noen tanker om fremtidens teknologi i et læringsperspektiv. Jeg har valgt å se bort i fra fremtidens teknologi, og heller fokusere på dataspill i et læringsperspektiv.

Jeg er stor tilhenger av konstruktivismen og dens tanker om at elever lærer ved å samhandle med miljøet og andre. Vygotskys proksimale utviklingssone er for meg et godt utgangspunkt for hvordan man lærer. Dersom man skal se på spill gjennom disse tankene, kan man for eksempel se på spill med en enkel læringskurve. Disse spillene er vanligvis enkle i begynnelsen og man får mye hjelp, slik at man skal bli kjent med hvordan spillet fungerer. På denne måten vil man bli flinkere til å spille. Etter hvert legger spillet opp til at man skal klare seg mer alene, og man må lære seg nye evner for å lykkes med å komme videre i spillet. Slik er det også med den proksimale utviklingssonen. Man får hjelp i den sonen man er, samtidig som man beveger seg over i den neste sonen. For å komme seg videre til neste nivå i et spill må man lære seg nye evner, ansvaret for å lære disse evnene ligger på spilleren. På den måten må spilleren ta ansvar for egen læring. Her ser man at man helt klart kan se fordeler med spill ut fra en læringsteori. Det finnes flere eksempler, og vi var inne på noen av dem i leksjonen om tenkeverktøy 2.

Dataspill har også en egen evne til å motivere elever. Dersom man har skoleleie elever, kan man bruke dataspill for å motivere disse elevene til å lære. Dataspill inneholder nemlig et rikt utvalg av stimuli, både lyd-, berørings- og synsbaserte. De er med på å trigge sansene til elevene og gjøre dem skjerpet. Selv om spillene kan virke motiverende er det en del ting man må tenke på før man tar i bruk et spill i undervisningssammenheng. Dataspill i skolen har satt opp en rekke punkter som man bør tenke over:

Tekniske krav:
- Brukergrensesnitt
- Lagre spillet
- Lyd
- Tilpasning
- Hensyn til elever med spesielle behov
- Nettverksspill

Pedagogiske hensyn:
- Læringskurve
- Pedagogisk innhold
- Klare målsetninger
- Klar fremdrift
- Tilbakemeldinger
- Mulighet for samarbeid og gruppearbeid
- Vurdering og oppfølging
- Kreative muligheter
- Hjelp

For mer detaljert informasjon om disse punktene kan du gå inn på http://dataspilliskolen.no/

Her finner man mye relevant informasjon i forhold til bruk av dataspill i skolen. Anbefaler alle å ta en titt inn på siden.

Som man ser ut fra listen over her er det mange hensyn å ta før man kan ta i bruk et dataspill i undervisningssammenheng. Dette krever mye kunnskaper og tid fra lærerne. Er det en tid lærerne har? I dagens skole blir det stadig mer for lærerne å gjøre, og tiden man har til elevene minskes stadig inn. Vi lever i et informasjonssamfunn der kravene til dokumentasjon ikke ser ut til å ha noen ende. Som en kollega av meg sa her en dag vi snakket sammen på pauserommet: ”Jeg burde hatt en sekretær, slik at jeg kunne brukt tiden min på elevene og ikke alt det andre tullet. Det er faktisk elevene som bør være hovedfokuset”. Jeg må si meg helt enig med henne. Byråkratiet er i ferd med å spise bort alt tiden man har til å bygge gode relasjoner med elevene, noe som faktisk er essensielt for å oppnå god undervisning. Nok om det.

Dataspill er nok kommet for å bli, og skolene må nok belage seg på at det vil bli en del av skolehverdagen. Utfordringen ligger da i å finne spill som er egnet for den undervisningen man driver på med.


Kilde


1 kommentar:

  1. Et veldig spennende innlegg du har skrevet. Sidene til dataspilliskolen.no var nye for meg og innholdt mye nyttig informasjon. Det er ikke tvil om at dette er en måte og stimulere motivasjon til læring hos mange elever. Det er et viktig poeng du nevner når det gjelder lærernes økte krav og tidsbruk. Hvor mye tid har en til rådighet for å evaluere dataspill, det er jo heller ikke noe en gjør en gang for alle men en kontinuerlig prosess. Det finnes mange gratis ressurser på nettet og pedagogiske spill å kjøpe men finnes det noen ressurs på nettet som vurderer disse spillene objektivt? Et slikt nettsted ville vært til stor hjelp i utvelgelsen av spill til bruk i skolen. Vurderingskriteriene som er listet opp på ”dataspilli skolen.no” er veldig konkrete og relevante. Dette er også et nettsted hvor jeg nesten ville forvente å finne anmeldelser av relevante program og apper til bruk i undervisningen. Et annet aspekt de har tatt for seg er holdningsendringen til å bruke spill i undervisningsøyemed, dette er meget interessant siden det sannsynligvis er noe skolen etter hvert må håndtere i forhold til foreldrene også. Mange foreldre opplever nok at barna deres bruker for mye tid til dataspill i forhold til fysisk aktivitet. Du plasserer bruken av dataspill i undervisning i et sosiokulturelt læringsperspektiv som jeg er helt enig i. Ikke bare med oppbyggingen av dataspill som føyer seg inn i Vygotskijs teori om den proksimale utviklingssonen men også i den situerte og medierte læringens samhandling. Vi ser at elevene er flinke til å dele med seg av kunnskaper om forskjellige spill og hvordan man kommer seg videre til neste nivå. De får trent seg i å formidle kunnskap til hverandre både muntlig og gjennom å modellere for hverandre. Dette er ferdigheter vi kan bygge videre på som lærere og som vi kan overføre til andre læringssammenhenger.

    SvarSlett