søndag 15. april 2012

Informasjonskompetanse 3

Kildekritikk er noe man skal jobbe med i skolen. Som Ivar John Erdal skriver i forelesningen om informasjonskompetanse 3 definerer læreplanene kildekritikk som en grunnleggende kompetanse. Hva er så kildekritikk? Jo, i hovedsak er det å vurdere kildene og bedømme hvor  troverdige de er. Mange barn som er i begynnerfasen når det gjelder å hente informasjon fra internett vil nok tro at det som står på internett er sant. Hvorfor skulle det ikke det? Barn er ofte naive, og det ligger ikke naturlig for de å tenke at mennesker der ute skal skrive ting som ikke stemmer. Dersom de søker etter informasjon om kongen og dronningen i Norge, vil de nok gå inn på den første og beste siden de finner og tro at det som står der stemmer. Jeg mener, som jeg var inne på i et tidligere innlegg, at man må begynne å jobbe med kildekritikk ganske tidlig. Når elevene først begynner med datamaskinene er ofte aktivitetene lærerstyrte, men så fort elevene skal ”slippes løs” på internett bør man begynne med kildekritikk. Jeg var innom ung.no sine sider og temasidene deres om kildekritikk på internett var bra synes jeg. Det var mye relevant informasjon som var ordnet på en oversiktlig måte. Siden det er barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er ansvarlige for siden, vil jeg si at den er ganske trygg i bruk. De hadde også ulike quizer som kan være med på å si noe om hva barn og unge vet om kildekritikk fra  før av. De er innom mange viktige ting, ikke bare kildekritikk. De har sider om sikker og trygg bruk, nettvett og liknende. Alt dette er noe som hører inn under samme emne. Når man søker på internett er det fort gjort å klikke seg inn på noe som ikke har noen sammenheng med der man startet. Det finnes uendelige muligheter. Det er derfor viktig at elevene blir bevisstgjort dette på forhånd. Når man starter opp med å la elevene få søke mer fritt bør man alltid ha en viss oversikt over hva elevene driver med. På min skole har vi et program som gjør at læreren kan få opp skjermbilde på elevmaskinene, og dermed kan vi følge med hva de gjør til en hver tid. Det er ikke alltid dette er nødvendig, men i noen tilfeller er det greit å ha den muligheten. Her må man også ha i bakhodet at tillit er viktig. Jeg ville nok derfor brukt ung.no som et utgangspunkt når jeg skulle snakket med elevene mine om kildekritikk. Først ville jeg latt dem ta en quiz for å se om de var litt bevisste temaet på forhånd, så ville jeg gått inn på siden sammen med elevene og gått gjennom en del av punktene sammen med dem. Når vi hadde hatt litt felles diskusjon kunne elevene fått utforske siden litt alene. For å ikke slippe temaet helt ville jeg gitt dem noen nettsteder som de skulle vurdere ut fra de punktene vi nettopp hadde snakket om. Jeg tror også det er viktig at man ikke bare nøyer seg med denne ene gangen, men at man jobber kontinuerlig med dette temaet.
I tillegg vil akronymet TONE som Ivar John Erdal presenterer være nyttig for elevene å kjenne til. Det kan nok være lurt å presentere dette for elevene og sammen gå gjennom de ulike punktene. En god måte å tilnærme seg disse punktene på kunne være at læreren plukket ut noen nettsteder på forhånd som man gikk  gjennom sammen med elevene der man hadde TONE som utgangspunkt.

Mulighetene på internett er mange for eleven og det er derfor viktig at vi som lærere, eller kommende lærere er med på å gi dem et trygt utgangspunkt og at vi forbereder dem på skolelivet som kommer på ungdomskolen og ikke minst videregående. Der vil kravene til kildekritikk og plagiering være strenge. Vi bør derfor sende dem av garde godt forberedt. Det vil gjøre skolehverdagen deres lettere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar