lørdag 14. april 2012

Barn og unges digitale arena 2


Da har jeg prøvd meg på programmet jing og laget en presentasjon av et nettsted. Nettstedet jeg valgte er cartoonist. Her kan man enkelt lage sin egen tegneserie. Håper dette nettstedet kan være av interesse for andre å bruke. Jeg har brukt det i forbindelse med temaet tegneserie i norsk faget, og elevene mestrer programmet kjempebra. De er veldig flinke til å prøve seg frem og finner raskt ut av hvordan det fungerer. Da jeg leste oppgaven første gangen tenkte jeg: ”Hvordan skal jeg klare å presentere enn side og bruke 2-5 min? Det er lenge.” . Men det viste seg at å holde seg innen de 5 minuttene som var tillatt var vanskelig. 5 minutter gikk veldig fort, så jeg måtte gjøre det noen ganger før jeg fikk sagt det meste av det jeg ønsket å ha med.
Her kan dere gå inn å se jingen jeg har laget: http://screencast.com/t/eKppUdOSsEz
Jeg må beklage at kvaliteten på lyden ikke er den beste, men jeg måtte bruke den innebygde mikrofonen på datamaskinen min.

Det Lila Marie Moberg skriver i denne leksjonen om at det er viktig å la elevene få slippe til, mener jeg er utrolig viktig. Mange av elevene sitter inne med mye erfaring og de kan være en stor ressurs for klassen. Man må ikke føle man gir fra seg kontrollen fordi om man lar elevene være med å bidra i undervisningen, for det gjør man ikke. Tvert i mot. Man bidrar til å øke kvaliteten på undervisningen. La elevene få slippe til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar