lørdag 14. april 2012

Informasjonskompetanse 1


For at elevene skal kunne bruke internett på en effektiv måte er det nødvendig at de er kjent med hvordan de skal søke etter informasjon. Dersom man bruker tid på å lære elevene ulike måter å søke etter informasjon på, hva som er hensiktsmessig å søke på i de ulike situasjonen og liknende tror jeg det vil spare oss lærere for mye frustrasjon i fremtiden. Dersom man for eksempel sier til elevene at de skal finne informasjon om 2. verdenskrig, for så å slippe dem løs på internett vil man mest sannsynlig få tilbake dokumenter der elevene har klippet og limt direkte fra wikipedia. De har sikkert ikke brukt tid på å trekke ut det viktigste, skrevet det med egne ord eller sjekket om det som står faktisk stemmer. Har man da ikke gitt elevene den informasjonskompetansen de trenger for å mestre en slik oppgave, kan man heller ikke klage på det resultatet elevene leverer. Dersom man lærer elevene hvordan man mest hensiktsmessig kan søke på internett vil det spare masse tid på sikt. Ja, man vil bruke litt tid på det i begynnelsen, men når elevene har tilegnet seg god informasjonskompetanse vil de raskere kunne finne de svarene de ønsker. Det er også viktig å legge vekt på at det finnes andre steder enn internett der man kan lete etter informasjon. For eksempel i lærebøker. Det som er litt synd med dagens utvikling, i alle fall her som jeg bor, er at bibliotekene blir nedprioritert. Biblioteket på skolen der jeg arbeider er nå nedlagt. Det er noen få bøker igjen som er stuet inn på et grupperom. I tillegg var det flere biblioteker rundt om hvor man som privatperson kunne låne bøker. Nå er disse nedlagt, og man må av garde med bil eller buss for å få tak i bøker. Det blir ofte et tiltak som folk ikke gidder. Da er det lettere å bruke internett som er veldig tilgjengelig. Det som er positivt er at de har startet opp med bok i butikk, noe som gir brukerne av biblioteket mulighet til å bestille bøker på internett og disse blir levert til nærbutikken. Man kan også levere inn bøker man har lånt her. Det er et skritt på veien til å gjøre biblioteket mer tilgjengelig igjen, men foreløpig er det bare levering av bøker en gang i uken. Det er ikke ofte nok…
Man må heller ikke glemme å fokusere på personvern og opphavsrett som vi var inne på i DKL101. Det er viktig kunnskap som man kan trekke inn under informasjonskompetanse. Et av problemene med dette kan være lærernes informasjonskompetanse. Det er ikke lett å undervise elevene i dette, dersom man ikke er sikker selv. Kanskje skolene burde prioritert dette emnet på en av planleggingsdagene? Det er absolutt et viktig tema som man ikke skal ta lett på. Som det ble nemt i leksjonen kan elever som kommer fra grunnskolen altfor lite om dette emnet når de kommer over i videregående, og det er et stort problem. De ulike grunnskolene har helt klart en jobb å gjøre når det kommer til informasjonskompetanse.

Jeg tror det er viktig å arbeide med barn og unges informasjonskompetanse, og samtidig som man fremmer internett og dagnes digitale arena, bør man arbeide for å bringe tilbake de gode gamle bøkene. Hvem sier at man må velge? Begge deler er like bra!

1 kommentar:

  1. Interessant å lese informasjonskompetanse 1 Tone Helen. Veldig eining med deg at ein kan finna informasjon andre plassa enn internett.. trur kanskje mange i dag tenkjer at internett er den einaste kanalen til informasjon. Eit anna problem du tek opp er bibloteka. Du skriv at bibloteket ved skulen er kutta ut og at bibloteka i nærområdet er lagt ned. Eg blei litt sjokka når eg leste at skulen hadde kutta ut bibloteket. eit biblotek er jo med på å stimulera elevane til å lesa, difor må eg setta spørsmål om dette faktisk kan vere lov?
    Kva tenkjer du som lærar ved skulen at dei har kutta ut

    SvarSlett