lørdag 14. april 2012

Informasjonskompetanse 2


I denne leksjonen har vi lært om RSS-strømmer og hvordan vi kan legge de inn i enn informasjons-navigatør. Den navigatøren vi har blitt kjent med er netvibes. Jeg har opprettet min egen netvibe konto og lagt inn ulike RSS-strømmer. Blant annet aviser, lokalaviser, utdanningsdirektoratet, medstudenters blogger og liknende. Jeg har også blitt kjent med småprogrammene, og på mandag blir jeg minnet på at jeg skal til tannlegen ;) Det var spennende å jobbe med denne nettsiden og jeg tror nok jeg kommer til å gjøre meg enda bedre kjent med siden og legge inn RSS-strømmer som er av mer personlig interesse.

Når det gjelder bruk av netvibe i skolesammenheng tror jeg ikke jeg ville latt elevene opprette en slik konto. På skolen vår ønsker vi ikke at elevene skal måtte opprette en personlig konto for å kunne ta del i skolearbeidet. Men en idé kunne vært at læreren opprettet en felles konto for hele klassen. Da kunne man i fellesskap utviklet siden slik man ønsket og læreren kunne hele tiden hatt hovedansvaret for siden. Da mister man ikke kontrollen på det elevene driver med, samtidig som man får inspirert elevene til å ta i bruk ulike hjelpemidler. Man kunne brukt siden til å gå inn å sjekke om det har hendt noe nytt som man bør oppdatere seg på. Har ikke fått sjekket det, men dersom tv2-skole har en RSS-strøm, kunne det for eksempel vært av interesse da vi allerede bruke tv2-skole i klassen. Netvibe kunne kanskje vært noe man kunne tipset foreldrene om slik at de kan følge med på sider som kan være aktuelle i forhold til barna deres. Dersom skolen har en jevnlig oppdatert hjemmeside, eller om elevene skriver blogg eller liknende. Det er viktig å få foreldrene på banen slik at de kan være med å støtte barna sine.

Jeg mener altså at netvibe helt klart har mange fordeler man kan benytte seg av i skolesammenheng, men jeg stiller meg litt kritisk til at man må opprette en konto. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar