lørdag 14. april 2012

IKT og tilpasset opplæring


I følge Imsen er prinsippet om tilpasset opplæring i den norske skolen at valg av undervisningsinnhold og aktivitetsformer må være sånn at alle elevene finner meining i læringsoppgavene, og at de får vokse og utvikle seg på en allsidige måte.

Det er viktig at skolen tar hensyn til alle sider ved eleven når det gjelder tilpasset opplæring. For eksempel hjemme bakgrunn, fysisk og psykisk utrustning, verdier, intellektuelle evner og liknende.
Tilpasset opplæring skal altså gi en god og forsvarlig opplæring ut fra den enkeltes evner og forutsetninger. Dette gjelder for alle elever i skolen.

Det er i dag flere styringsdokument som sikrer at elevene får den opplæringa de har krav på. Opplæringsloven, forskrifter til opplæringsloven og LK06 er alle dokumenter som sier noe om tilpasset opplæring. Disse dokumentene er styrede, og en kan ikke overse de. For eksempel står det i opplæringsloven § 1-3 at alle elever har rett til individuelt tilpasset opplæring. Og i følge opplæringsloven er tilpasset opplæring å tilpasse opplæringen etter evnene og forutsetningene til den enkelte elev.

På den skolen jeg jobber er vi nå i gang med en ny måte å drive begynneropplæring på, i alle fall for min skole. Elevene i 1. klasse har ikke vanlige lese- og skriveopplæring, de jobber nemlig med noe som heter CD-ORD 4 dager i uken. Dette erstatter ikke all undervisning, men det erstatter i hovedsak skriveopplæringen. Elevene lærer ikke å skrive på papiret, men på datamaskin. Å skrive på papir begynner de, i hovedsak, først med i 2. klasse.
Jeg bor i en bygd og klassene er derfor ikke så store. Elevene i 1. klasse dette året er 14 stykker. For at elevene skal få et best mulig utgangspunkt blir klassen delt i to. 7 elever jobber med CD-ORD og skriveopplæring, mens de andre 7 jobber med leseopplæring. Etter en time bytter gruppene, slik at alle får både lese- og skriveopplæring hver dag. Lærerne som jobber med dette prosjektet har bare positive tilbakemeldinger å komme med. Å jobbe med CD-ORD gir elevene god motivasjon. Da de begynte i høst var skrev de bare enkelte bokstaver, så stavelser og etter hvert ord og setninger. Nå har elevene gått på skolen i et godt halvt år, og de skriver hele setninger så det suser. CD-ORD fungerer slik at lyden til bokstaven de skriver blir lest opp, når de har skrevet et ord blir det lest opp og når de har fullført en setning blir den lest opp. Dette gjør at elevene allerede er opptatt av riktig skrivemåte, dobbel konsonant og liknende. Hadde elevene skrevet på papiret hadde de ikke visst om ordet var riktig eller galt skrevet, men nå får de en umiddelbar bekreftelse på om det er riktig eller galt. Denne umiddelbare bekreftelsen ser ut til å ha en bedre virkning enn når teksten eleven har skrevet blir kommentert i ettertid. I tillegg ser vi at guttene spesielt er veldig motivert til å skrive. Gutter har ofte litt mer problemer med motorikken enn jentene har, men når man skal skrive på en datamaskin betyr ikke motorikken like mye. Terpingen på «pinsettgrepet» begynner ikke før i 2. klasse når elevene allerede kan skrive. Det er derfor ikke like mye behov for å rette på selve innholdet, men mer på utførelsen. Det er klart at det vil oppleves som mer motiverende for elevene å slippe å bli «irettesatt» på flere områder på en gang.
Og selv om elevene ikke øver på hvordan de skal skrive bokstavene for hånd kan de alle bokstavene og alle kan skrive sitt eget navn og gjerne mamma, pappa og søskens navn også. Det er ingen som sier at det ikke er lov å skrive for hånd, det blir bare ikke brukt mye tid til det på skolen. Det ser heller ikke ut som elevene taper noe på det, da elevene som nå går i 2. klasse, og som jobbet med CD-ORD forrige skoleår, skriver for hånd så det suser, med mindre skrivefeil enn det man vanligvis ser.
En annen ting som er positivt med CD-ORD er at det er lettere å drive tilpasset opplæring med. Når elevene skal lære å skrive for hånd har de som oftest bøker der de skal øve på å skrive de ulike bokstavene, ordene og etter hvert setningene. Når de er ferdig i boken fortsetter de som regel i et oppgavehefte med liknende oppgaver og skulle de bli ferdige der også finnes det helt sikkert enda et ekstrahefte med enda flere liknende oppgaver. Elevene gjør det samme om igjen og om igjen. Det er lite rom for å ta et skritt videre med slike bøker og oppgavehefter. Med CD-ORD er det ingen oppgaver som setter begrensninger. Det er bare for elevene å skrive i vei, om det er bokstaver, ord eller setninger. Det er ikke sånn at nå skal vi lære om O, og derfor gjør vi bare oppgaver med O eller kanskje oppgaver med bokstaver som vi har hatt tidligere. Når man sitter på en datamaskin har man alle bokstavene foran seg, så det er bare å trykke i vei. De elevene som går på skolen der jeg jobber får sette inn et bilde til hver tekst de skriver, noe de klarer helt fint selv. De søker og henter bilder fra utklippstavlen og limer inn. De kan lage bilde i den størrelsen de selv ønsker og flytter det rundt der de måtte ønske. I tillegg kan de lagre dokumentet. De finner frem til sin klasse, og deretter sitt navn via min datamaskin. De gir dokumentet navn og de har ingen problemer med å hente frem igjen et dokument som de ikke var ferdige med. Det handler derfor ikke bare om å skrive, men hvordan man kan bruke det gode verktøyet, som en datamaskin er, på ulike måter. Dersom noen skriver veldig fort, og dermed blir tidlig ferdig, får de gå på en nettside som heter berteogiver, som er laget av nynorsksenteret. Her får elevene mange og ulike oppgaver de kan jobbe med. Berteogiver skal ikke bare være for de «flinkeste», men for alle. Det blir derfor sett ulike krav til hvor mye enn forventer at hver elev skal skrive ut fra hvilket nivå eleven ligger på.

Jeg selv jobber ikke i 1. klasse, men har vært vikar der flere ganger. Jeg blir positivt overrasket hver gang jeg er der. Elevene lærer veldig fort, de er kjempe motiverte og veldig flinke å jobbe. Det er ikke noe tull når elevene sitter på datamaskinene. Hver enkelt elev er opptatt med seg og sitt. Denne måten å jobbe på er absolutt å anbefale, og jeg mener den går inn under tilpasset opplæring for elever på alle nivå. Det er ofte de som trenger ekstra hjelp som får tilbud om tilpasset opplæring, men slik skal det ikke være. Tilpasset opplæring skal være til alle uansett nivå. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar