lørdag 14. april 2012

Sammensatte tekster 2

I denne leksjonen fikk vi bli kjent med mange nye programmer. Jeg har ikke satt meg like godt inn i alle, men jeg har prøvd meg litt på noen av programmene.



Jing har vi vært borti tidligere og da laget jeg en introduksjonsvideo til programmet cartoonist. Som jeg var inne på den gang, er cartoonist et program  som er veldig spennende å jobbe med. Det er enkelt for elevene å forstå og det virker motiverende på dem. Jeg anbefaler alle å ta en titt på dette programmet.
Her er linken til jingen jeg laget: http://screencast.com/t/eKppUdOSsEz

Wordle er et program der man kan lage en ordsky. Det kan være mange grunner til å bruke en ordsky. Dersom man ønsker å få frem viktige ord i et tema man holder på med eller man ønsker å introdusere et nytt tema ved å la elevene se på viktige ord fra temaet. Klarer elevene å gjette hvilket tema man skal gå i gang med? Jeg har også erfart at wordle kan være spennende å bruke som et slags tankekart. Man kan la elevene komme med tanker om hva som for eksempel skal inngå i enn oppgave de skal i gang med, og skrive disse forlagene inn i wordle.
Her er et eksempel på en ordsky som jeg har laget som inneholder momenter som skulle være med i M2:


Windows Movie Maker har jeg brukt en del i skolesammenheng. Når vi har hatt et prosjekt, vært på ekskursjon, tur og liknende tar vi mye bilder som vi setter sammen i WMM. Vi legger til tekst og musikk, vi har også spilt inn kommentarer til de ulike bildene som vi har lagt til. Jeg har ikke fått klarert med foreldrene å bruke et slikt eksempel her på studiebloggen, så jeg har valgt å legge ved en liten filmsnutt fra når jeg var på søndagstur med familien min i høst. Ikke noe spesielt, men det er et eksempel på hvordan man kan gjøre det. Filmen finner du her:

Jeg har valgt å ta utgangspunkt i kompetansemålene etter 7. årstrinn når jeg har sett på hvor det kan passe å arbeide med dette i skolen. Jeg velger å presentere kompetansemålene slik de står i kunnskapsløftet.

Norsk:
Sammensatte tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
   forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
   lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
   bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
   bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
   vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner
   bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Hovedområde - Sammensatte tekster
Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av ulike uttrykksformer.

www.udir.no/grep

Som dere ser har jeg valgt å ta utgangspunkt i norskfaget, men det er selvsagt muligheter for å benytte seg av sammensatte tekster i andre fag. Et tverrfaglig bil absolutt være mulig i denne sammenhengen. Det er bare fantasien som setter grenser. Klassen min var for eksempel på et historisk museum der de lærte om båtbygging under vikingtiden. Dette er helt klart historiepensum, men vi satte bilder, tekst og musikk sammen etterpå i norsk og samfunnsfagtimene.

Min erfaring er at elevene mestrer dette programmet bra, og de lærer fort. Ikke vær redd for å la elevene slippe til selv om du ikke er så erfaren selv! 

1 kommentar:

  1. Jeg synes det er spennende å arbeide med tekst på denne måten og tenker at å arbeide med sammensatte tekster kan også være en måte og arbeide med tilpasset opplæring. Altså at man finner måter skape sluttprodukter i et undervisnings-løp gjennom digitale medier. Jeg tror også at at det for alle kan være nyttig å arbeide med tekst på en mer friere og kreativ måte inn i mellom.

    SvarSlett